testi-lelki egyensúly
Digitális minimalizmus | Hogyan valósítsd meg?

 

A digitális minimalizmus megvalósítása a 21. században nem elhanyagolható, ha szeretnénk egy egyszerű és harmonikus életet kialakítani magunknak, amiben egészségesek maradhatunk testileg és lelkileg is.

A digitális minimalizmust nem úgy kell elképzelni, hogy éppen csak minimális teret engedünk a digitális világnak az életünkben, hanem az arany középút megtalálásáról szól, ami segítségünkre van az egészséges keretek meghatározásában.

Ez a cikk a digitális minimalizmusról szóló podcast epizód írásos kivonata, amit az Életfűszereő Podcast csatornán tudsz meghallgatni.

Miért van szükségünk a digitális minimalizmusra?

A sok képernyő előtt töltött idő, legyen az okostelefon vagy számítógép, hozzájárul a mozgásszegény, ülő életmód kialakulásához, az izomfájdalmakhoz, illetve a látásromláshoz és a szemszárazsághoz is.

Kevésbé vagyunk tisztában vele, de az alvászavarok -mint a nehéz elalvás és a gyakori éjszakai ébredések- is kapcsolatban állnak a túlzott mértékű telefonhasználattal, főleg abban az esetben, ha ez este, elalvás előtt történik. A kék fénnyel világító képernyő megakadályozza a melatonin termelődését, hiába van már este és készülődünk a lefekvéshez. Amíg a telefon vagy laptop képernyője a szemünk előtt világít, azt a jelzést küldi a szervezetünknek, hogy nappal van, ébernek kell maradnunk, így nem kezd el termelődni a melatonin, ennek beindulásához sötétség kell. Amennyiben problémát észlelünk az alvásunkkal kapcsolatban, könnyen lehet, hogy túl sok időt töltünk alvás előtt a telefonunkkal, sőt akár az ágyban is átnézzük még az értesítéseinket. Ilyen esetben érdemes bevezetni azt a szabályt, hogy alvás előtt egy órával már nem töltünk időt semmilyen képernyő előtt, hanem helyette olvasunk vagy más lazító tevékenységet végzünk.

Egyre több kutatás irányul arra is, hogy a fokozott online jelenlét nemcsak a fizikai egészség romlásával jár együtt, hanem erősen hozzájárul a mentális egészség romlásához is, szorongást és koncentrációs zavart okozva.

Hogyan valósíthatjuk meg a digitális minimalizmust az egészségünk megőrzése érdekében?

A cikk hátralevő részében azonnal alkalmazható gyakorlati tippeket kapsz arra vonatkozóan, hogy hogyan alakíthatod ki a számodra megfelelő digitális jelenlétet az életedben.

Tartsd rendben az alkalmazásaidat!

Figyelj arra, hogy csak a szükséges alkalmazások foglaljanak helyet a telefonodon. Amit nem használsz egy ideje, töröld, hogy ne zavarjon és ne foglaljon feleslegesen helyet.

A hasonló témájú alkalmazásokat rendezd közös mappákba, így hatékonyabban tudod használni az okostelefonodat. Azokat az alkalmazásokat, amiket szeretnél kevesebbet használni, rejtsd el, tedd egy fokkal bonyolultabbá az elérésüket.

Természetesen a fentiek nemcsak a telefonon, hanem a laptopodon, asztali számítógépeden is megvalósíthatók.

Korlátozd az értesítéseket!

Legyen egy erős szűrőd arra vonatkozóan, hogy melyik alkalmazástól fogadsz értesítéseket. Az alapszabály lehet az, hogy csak azokat az értesítéséket állítod be, amik feltétlenül azonnali reakciót igényelhetnek, például:

  • hívás
  • SMS
  • Messenger/Whatsapp üzenet
  • aktivitás történt a bankártyáddal (pénz érkezett rá vagy fizettél vele)
  • emlékeztető a naptárban

Kapcsold ki az internetet!

Ha már itt tartunk, az sem elhanyagolható tényező, hogy amikor olyan dolgod van, ami fókuszált figyelmet igényel, kapcsold ki a Wi-Fi-t vagy a mobilinternetet a telefonodon vagy akár állítsd repülőgép üzemmódba. Így valóban annak szentelheted a teljes figyelmedet, ami azt megkívánja és ne zökkensz ki a folyamatból.

Lépj ki!

Bizonyos időközönként nézd át Facebookon, hogy milyen csoportoknak vagy tagja és örömet okoz-e ez még neked, hasznosnak találod-e. Amire nem a válaszod vagy egy nagyon bizonytalan igen, onnan lépj ki.

Kövesd ki!

Ugyanezt az elvet alkalmazhatod minden egyéb közösségi média platformon a különböző oldalak, emberek, profilok esetében. Lehet, hogy amikor anno bekövetted az adott profilt, nagyon tetszett, de azóta vagy ő vagy te megváltoztál és már nem érdekelnek a  posztjai. Ne legyen rossz érzésed ezzel kapcsolatban, nyugodtan kövesd ki, akkor is ha ismerős (vagy csak némítsd le, ha a kikövetést túl vakmerőnek találod).

Érdemes arra is figyelni, hogy viszonylag kevés profilt kövess. Minél több embert, oldalt követsz, annál nehezebb minden képet megnézni, annál nagyobb a zaj és ezzel arányosan nő a feszültségi szint is. Ha kevés embert követsz, kevesebb poszt is kerül a hírfolyamomodba. Ezeket rövidebb idő alatt végig tudod nézni, maradandóbbak lesznek. Végül pedig kevesebbszer nyitod meg az alkalmazást, mert nem érzed úgy, hogy lemaradsz valamiről.

Iratkozz le!

Hasonló elvet alkalmazhatsz a hírlevelek esetében is. Amikor jön egy új e-mail és haszontalannak találod, töröld. Előtte azonban gondold végig, hogy az összes levelével így vagy-e a feladónak. Ha igen, akkor törlés előtt iratkozz is le a listáról.

Kapcsold ki!

Éjszakára kapcsold ki a telefonodat. Ez jót tesz az akkumlátorának is, mert tud pihenni és jót tesz neked is, mert nem telefonozol a sötétben már. Ha a telefonod az ébresztőórád és emiatt nem tudod kikapcsolni, akkor a repülőgép üzemmód jó megoldás lehet számodra.

Töltsd telefon nélkül a reggelt!

Ha éjszakára kikapcsolod a telefonod reggel kisebb valószínűséggel indítod a telefonoddal a napot. Igyekezz minél később bekapcsolni a készüléket. Ha mégis be kell, csupán az időjárást vagy más rendkívül fontos alkalmazást nyiss meg. Legyen egy jól bevált reggeli rutinod, amiben nem kap helyet a telefon nyomkodása.

Ne oszd meg azonnal!

Amikor képet készítesz egy pillanatról, amit posztolni szeretnél, ne oszd meg azonnal a képet, még Storyban sem. Élvezd a jelen pillanatot, később ráérsz megszerkeszteni a képet és ütős szöveget kitalálni hozzá. Sokkal fontosabb, hogy a valódi élményben részed legyen.

Szelektáld a fényképeidet!

Amikor valamiről képet készítesz, igyekezz minél hamarabb kiválogatni azokat, amiket valóban meg szeretnél őrizni emlékként. Ha több nagyon hasonló képem van, válassz ki belőle egyetlen kedvencet, a többit pedig töröld. Az emléket egy kép is elő tudja hívni, 10 ugyanolyan fotótól nem fogsz erősebben emlékezni.

Élvezd a jelen pillanatot!

A legtöbbet azzal teheted a mentális egészséged megőrzéséért, ha az üresjáratokban (utazás, sorban állás) nem a virtuális világban veszel el.  Helyette megfigyeled a környezetedet, a körülötted lévő embereket, hogy megéld a jelen pillanatot.

 

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg valakivel, akinek szüksége lehet rá.

Ha szeretnél bővebben hallani a témáról, hallgasd meg az ide kapcsolódó podcast epizódot is s megköszönöm, ha megosztod, hogy másokhoz is eljusson.

Ha szeretnél értesülni a legfrissebb cikkekről minden héten, iratkozz fel a hírlevélre.

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

close
így töltöm magam kihívás

Csatlakozz az 'Így töltöm magam kihíváshoz és tanuld meg eredményesebben kezelni a stresszt.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

Leave A Comment