testi-lelki egyensúly
Hogyan valósítsd meg a digitális minimalizmust?

A digitális minimalizmus megvalósítása a 21. században nem elhanyagolható, ha szeretnénk egy egyszerű és harmonikus életet kialakítani magunknak, amiben egészségesek maradhatunk testileg és lelkileg is.

A digitális minimalizmust nem úgy kell elképzelni, hogy éppen csak minimális teret engedünk a digitális világnak az életünkben, hanem az arany középút megtalálásáról szól, ami segítségünkre van az egészséges keretek meghatározásában.

Ez a cikk a digitális minimalizmusról szóló podcast epizód írásos kivonata, amit az Életfűszereő Podcast csatornán tudsz meghallgatni.

Miért van szükségünk a digitális minimalizmusra?

A sok képernyő előtt töltött idő, legyen az okostelefon vagy számítógép, hozzájárul a mozgásszegény, ülő életmód kialakulásához, az izomfájdalmakhoz, illetve a látásromláshoz és a szemszárazsághoz is.

Kevésbé vagyunk tisztában vele, de az alvászavarok -mint a nehéz elalvás és a gyakori éjszakai ébredések- is kapcsolatban állnak a túlzott mértékű telefonhasználattal, főleg abban az esetben, ha ez este, elalvás előtt történik. A kék fénnyel világító képernyő megakadályozza a melatonin termelődését, hiába van már este és készülődünk a lefekvéshez. Amíg a telefon vagy laptop képernyője a szemünk előtt világít, azt a jelzést küldi a szervezetünknek, hogy nappal van, ébernek kell maradnunk, így nem kezd el termelődni a melatonin, mert ennek beindulásához sötétség kell. Amennyiben problémát észlelünk az alvásunkkal kapcsolatban, könnyen lehet, hogy túl sok időt töltünk alvás előtt a telefonunkkal, sőt akár az ágyban is átnézzük még az értesítéseinket. Ilyen esetben érdemes bevezetni azt a szabályt, hogy alvás előtt egy órával már nem töltünk időt semmilyen képernyő előtt, hanem helyette olvasunk vagy más lazító tevékenységet végzünk.

Egyre több kutatás irányul arra is, hogy a fokozott online jelenlét nemcsak a fizikai egészség romlásával jár együtt, hanem erősen hozzájárul a mentális egészség romlásához is, szorongást és koncentrációs zavart okozva.

Hogyan valósíthatjuk meg a digitális minimalizmust az egészségünk megőrzése érdekében?

A cikk hátralevő részében a megvalósításra szeretnék koncentrálni és azonnal alkalmazható gyakorlati tippeket adni arra vonatkozóan, hogy hogyan alakíthatod ki a számodra megfelelő digitális jelenlétet az életedben.

Ezek a tippek azok, amiket én alkalmazok a digitális minimalizmus megvalósítása érdekében, úgyhogy a személyes tapasztalatomat osztom meg, de mindegyik könnyen alátámasztható szakmailag is, így amelyik tipp megtetszik, bátran vezesd be a saját életedben és oszd meg velem az élményeidet.

Tartsd rendben az alkalmazásaidat!

Figyelek arra, hogy csak a minimális, feltétlenül szükséges alkalmazások foglaljanak helyet a telefonomon. Amit nem használok egy ideje, kitörlöm, hogy ne zavarjon és ne foglaljon feleslegesen helyet. Egy dologra egy alkalmazást tartok, például a képeimet csak a Lightroom segítségével szerkesztem. Illetve a hasonló témájú alkalmazásokat közös mappákba rendezem, így egyetlen oldalon található meg az összes letöltött alkalmazásom és nem össze-vissza hevernek a telefonom különböző oldalain.

Ugyanez igaz a laptopomra is, ott is csak a szükséges programok kapnak helyet és azok sem az asztalon vannak szétdobálva. Sőt, ha már itt tartunk, megsúgom, hogy az asztalomon huzamosabb ideig semmilyen fájl nem található.

Korlátozd az értesítéseket!

Nálam alapból minden alkalmazásnál le van tiltva, hogy értesítést küldjön számomra és csak néhánynál engedélyezem később. Az alapszabály az, hogy azokat az értesítéséket állítom csak be, amik azonnali reakciót igényelhetnek, fontos, hogy mindenképp rögtön lássam őket. Így csupán akkor jelez a telefonom, ha

  • valaki hív/SMS-t küldött
  • Messenger/Instagram üzenetem jött
  • aktivitás történt a bankártyámmal (pénz érkezett rá vagy fizettem vele)
  • emlékeztetőt állítottam be a naptáramban valamire

Semmi másról nem kapok értesítést, mert az összes többi olyan dolog, ami várhat addig, amikor ráérek megnézni ezeket a dolgokat. Ha ennél több dologról kapnék értesítést, nem tudnék koncentrálni arra, amivel éppen foglalkozom.

Kapcsold ki az internetet!

Ha már itt tartunk, az sem elhanyagolható tényező, hogy amikor olyan dolgod van, ami fókuszált figyelmet igényel, kapcsold ki a Wi-Fi-t vagy a mobilnetet a telefonodon vagy akár állítsd repülőgép üzemmódba, hogy valóban annak szentelhesd a teljes figyelmedet, ami azt megkívánja és ne zökkenj ki a folyamatból.

Lépj ki!

Néhány havonta átnézem Facebookon, hogy milyen csoportoknak vagyok a tagja és örömet okoz-e ez még nekem, hasznosnak találom-e, egyszóval van-e értelme annak, hogy tagja vagyok a csoportnak és az ehhez a csoporthoz tartozó információk helyet kapnak a hírfolyamomban. Amire pedig nem a válaszom, azonnal kilépek a csoportból és vissza se nézek. 🙂

Kövesd ki!

Ugyanezt az elvet alkalmazom Facebookon és Instagramon is a különböző oldalak, emberek, profilok esetében. Lehet, hogy amikor anno bekövettem az adott profilt, nagyon tetszett, de azóta vagy ő vagy én megváltoztam és már semlegesen viszonyulok hozzá vagy még frusztrálttá is tesznek a posztjai, képei. Ilyen esetben azonnal kikövetem, nem gondolkozom sokat rajta.

Arra is figyelek, hogy viszonylag kevés profilt kövessek Instagramon. Jelenleg 188 a követetteim száma, de ezt sokallom, az ideálisnak azt tartom, amikor 100-150 között mozog ez a szám. Minél több embert követek, annál nehezebb minden képet megnézni, hiszen annál nagyobb a zaj és ezzel arányosan nő a feszültségi szintem is. Ha kevés embert követek, kevesebb poszt is kerül a hírfolyamomba, így ezeket rövidebb idő alatt végig tudom nézni, maradandóbbak is lesznek és kevesebbszer nyitom meg az alkalmazást, mert nem érzem úgy, hogy lemaradok valamiről.

Iratkozz le!

Hasonló elvet alkalmazok a hírlevelek esetében is. Amikor jön egy új e-mailem és haszontalannak találom, törlöm, de előtte végiggondolom, hogy az összes levéllel így vagyok-e, ami erről a címről jön, mert ha igen, akkor törlés előtt teljesen le is iratkozom a listáról.

Kapcsold ki!

Éjszakára mindig kikapcsolom a telefonomat. Ez jót tesz az akkumlátorának is, mert tud pihenni és jót tesz nekem is, mert nem telefonozok a sötétben már. Ha a telefonod az ébresztőórád és emiatt nem tudod kikapcsolni, akkor a repülőgép üzemmód jó megoldás lehet ebben az esetben számodra.

Töltsd telefon nélkül a reggelt!

Az, hogy éjszakára kikapcsolom a telefonom azzal az előnnyel is jár, hogy reggel nem a telefonommal indítom a napot. Igyekszem minél később bekapcsolni a készüléket, de ha mégis be kell, csupán az időjárást nézem meg vagy a naptáramat, más alkalmazást nem nyitok meg egészen addig, amíg el nem indult a napom. Helyette van egy jól bevált reggeli rutinom, amiben nem kap helyet a telefon nyomkodása és így sokkal jobban tudok kapcsolódni magamhoz, ezáltal jobban indul az egész napom.

Ne oszd meg azonnal!

Amikor képet készítek egy pillanatról, amit posztolni szeretnék, sosem osztom meg azonnal a képet, még Insta Storyban sem, hanem csak később, amikor a pillanat már véget ért. Helyette megélem a jelent, és később szerkesztem meg a képet, később írom meg hozzá a szöveget, mert bőven ráér este vagy másnap publikálni, sokkal fontosabb, hogy a valódi élményben részem legyen.

Szelektáld a fényképeidet!

Amikor valamiről képet készítek, igyekszem minél hamarabb kiválogatni azokat, amiket valóban meg szeretnék őrizni emlékként. Ha több nagyon hasonló képem van, kiválasztok belőle egyetlen kedvencet, a rossz minőségű képeket pedig egyértelműen törlöm.

Élvezd a jelen pillanatot!

A legtöbbet azzal tehetjük a mentális egészségünk megőrzéséért, ha az üresjáratokban, amikor utazunk vagy várunk valamire, nem a telefonunkba bújunk, nem a virtuális világban veszünk el, hanem eltesszük azt és felemeljük a fejünket, hogy megéljük a jelen pillanatot, megfigyeljük a világot, a körülöttünk lévő embereket vagy saját magunkra, befelé figyeljünk, de semmiképp sem tereljük el a figyelmünket és hagyjuk leszívni a maradék mentális kapacitásunkat a közösségi média által.

 

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg valakivel, akinek szüksége lehet rá.

Ha szeretnél bővebben hallani a témáról, hallgasd meg az ide kapcsolódó podcast epizódot is s megköszönöm, ha megosztod, hogy másokhoz is eljusson.

Ha szereted, amit csinálok, kövess Instagramon és támogass Patreonon, illetve iratkozz fel a hírlevelemre.

 

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

close

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

Leave A Comment