testi-lelki egyensúly
Merev célkitűzés = túl nagy falat?

Újév, új kezdet – szokták volt mondani és ilyenkor hajlamosak vagyunk nagy gázzal nekiindulni az új esztendőnek. Az új kezdetet sokunk úgy definiálta/definiálja, hogy gyökeresen próbálunk változtatni az életünkön. Ennek hátterében általában az áll, hogy úgy érezzük, valami hiányzik és új szokások bevezetésével reméljük ezeket lyukakat betömni. Így jönnek képbe az újévi fogadalmak.

Talán ez azért alakult így, mert azzal, hogy lezárul a naptári év, tavallyá válik, ezáltal régivé, könnyebben engedjük el a hozzá kapcsolódó dolgokat. Az újév pedig, azáltal, hogy még új, egy teljesen tiszta lapot nyújt felénk, amit úgy írunk tele, ahogy akarunk. És ki nem akarna csupa szépet és jót írni arra a lapra?

Az újévi fogadalmak

Sokan tesznek ilyenkor fogadalmakat. Azért nem úgy fogalmaztam, hogy teszünk, mert már leszoktam az újévi fogadalmakról. Valahogy 2 hétnél tovább sosem sikerült betartani. Ismerős? Aztán egy darabig rosszul éreztem magam, amiért nem sikerült és próbáltam mentséget találni. Például többször megfogadtam, hogy majd mindennap tornázok valamit. Nagy lendülettel neki is estem egy Rubint Réka videónak, amin természetesen nagyon szenvedtem, hiszen előtte max tesi órán mozogtam, meg amikor a buszhoz kellett futni. Aztán pár napig még elbohóckodtam valamivel könnyebb tornákkal. Aztán… Kitalálod? Aztán nagyjából január közepén kezdett el-elmaradozni a tornázás és a hónap végére teljesen el is maradt. Akkor még volt némi lelkiismeret furdalásom, amiért így alakult, de aztán sikeresen meggyőztem magam, hogy most sok a dolgom, vizsgaidőszak van, meg itthon amúgy sem lehet rendesen mozogni, mert olyan csak nagyon ritkán van, hogy senki sem jelenik meg a szobámban. Ez utóbbi tényleg igaz – csak, hogy még véletlenül se legyen most se lelkiismeret furdalásom. Egyszer próbáltam meg itthon jógázni, nagyjából 3 perc után az öcsém lovacskásat játszott a hátamon ülve, szóval nem próbálkoztam tovább.

Miért lehet ez?

Teljesen igazad van, ha erre azt mondod, hogy de akkor miért nem próbáltam meg mondjuk könnyebb tornákkal vagy egy kezdőknek tervezett appal, esetleg akkor jógázni, amikor nincs otthon senki? Teljesen igazad van, ha így gondolod! De abban is biztos vagyok, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki hasonló cipőben jár.

Az újév és az újévi fogadalmak kapcsán mindig boldog képek villannak be – az én fejemben tuti. Plusz a kockahas mögött álló számtalan hasizom erősítő gyakorlat sem látszik, csak a gyönyörűen elődomborodó izmok. Könnyűnek tűnik, de mégsem az.

Az ördög a részletekben rejlik. Ahogy a buktatók is. Az volt a baj és úgy gondolom, hogy akik hasonló cipőben járnak, azoknál is ez a fő probléma, hogy türelmetlenek vagyunk. Rögtön a végcélt szeretnénk elérni, ahová lehet, hogy csak hosszú hónapok/ évek múlva jutunk el. Amikor beiratkozol vezetni, akkor sem az lebeg a szemed előtt, hogy akkor most a heti órámra fogok menni, hanem, hogy néhány hónap múlva meglesz a jogsim. Nem is gondolsz, az odáig elvezető apró lépésekre. Nekem legalábbis nem ezek lebegtem a szemem előtt.

Túl nagy falatok

Szóval szerintem általánosságban mondhatom, hogy újévkor túl nagy célokat fogalmazunk meg magunknak. Vagy lehet jobb, ha azt mondom, hogy a nagy célhoz elfelejtjük megtervezni a kisebb részcélokat. Nem gondoljuk végig, hogyan is fogunk eljutni a tökéletes beach body-hoz, hanem, csak felírjuk a naptárunk elejére, hogy beach body. És mivel nagyon szeretnénk jól kinézni a Balaton parton nyáron, azonnal heti 7 edzéssel indulunk, amiből ha 1-1 is kimarad, az már visszalépés a tervezetthez képest. Ami csalódást okoz, mert azt érzem, hogy nem tudom tartani a terveket és egy idő után feladom, mert úgysem sikerül.

Hogyan tudod teljesíteni az (újévi) elhatározásodat?

Ha nem szeretnél, ne tegyél újévi fogadalmat! Nem kötelező, csak mert a többség tesz vagy azt hiszed, hogy tesz. Ha mondjuk február közepén érzed magadban az erőt és a motivációt arra, hogy elhatározz valamit, akkor vágj bele február közepén!

Nem kell egyszerre mindent is! Egyszerre néhány, számodra nagyon fontos dolgot fogalmazz meg és ha ezek mennek, akkor jöhet pluszban 1-1 dolog, amin változtatnál. Így sokkal jobban tudsz majd fókuszálni az aktuális célodra, mondjuk az edzésre.

Említettem a motivációt. Az is nagyon fontos, hogy te akard megtenni az a bizonyos dolgot, ne mások miatt akarj belevágni! Attól még, hogy mindenki edzőterembe jár, nem biztos, hogy ott jól fogod érezni magad (én például nem szeretem). Keresd meg azt a sportot, ami hozzád a legközelebb áll.

Gondold át, hogy egyáltalán meg tudod-e valósítani a kitűzött célod. Ne vágd túl nagy fába a fejszéd, annak csak csalódás lesz a vége. Hiába találom, ki, hogy végigjárom az El Caminot egyszerre, ha mondjuk nincs elég szabadságom vagy ha van is, nem adják ki egyben, esetleg másra kell elhasználnom, mondjuk meghívnak egy esküvőre és amiatt ki kell vennem néhány napot. Ha ez a helyzet, módosíthatod úgy a dolgot, hogy egy hetet töltesz az El Caminon. Ezzel nem mondasz le róla teljesen és nem lesz teljesíthetetlen a dolog.

Valamint az is nagyon fontos, hogy ne ragaszkodj foggal-körömmel az eredeti elképzelésedhez! Lehet, hogy január elsején, még miden tökéletes volt a célod megvalósításához, de egy fél év múlva már más a helyzet. Ekkor ne várd el saját magadtól, hogy ugyanúgy meg tudj csinálni mindent, hiszen megváltoztak a körülmények! És ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy elbuktál!!!

“Tervezni mindig lehet, kiradírozni mindig lehet az előző terveket, az nem kerül semmibe.” – Jakupcsek Gabriella

Ne csak a célt lásd!

 

A másik trükk, ami alkalmazni tudsz, az az, hogy egy, már meglévő mindennapi tevékenységhez kapcsolod hozzá az újat. Például amikor leviszed a szemetet, futsz egy kört vagy fogmosás után elvégzel néhány gyakorlatot.

Ami pedig szerintem talán a legfontosabb abban, hogy motivált is tudj maradni, ha megtalálod, hogy ki vagy mi miatt vágsz bele mondjuk a sportolásba. Szerintem sokkal nagyobb százalékban tartanak ki azok az elhatározásuk mellett, akik mondjuk egy szerettük vagy saját maguk (!) miatt döntenek például az életmód váltás mellett, mintha csak a nyári szuper alak miatt vágnak bele.

Ha úgy könnyebbnek érzed, keress társakat, akikkel motiváljátok egymást! Nagyon szuperül le lehet magunkat beszélni az esti futásról, mert túl meleg van, vagy éppen hideg (ebben profi vagyok sajnos…), de ha valaki más is megy veled, akkor nehezebben marad ki a mozgás!

Év év végi/eleji összegzés

Könnyebb reflektálni az elmúlt évben, az újévi fogadalmakkal kapcsolatban elkövetett hibákra, ha átgondolod az előző éved. Ebben segítségedre lehet az Évrendező, amit idén is Annaréka állított össze és szerintem szuperül sikerült! Ha feliratkozol az Életfűszerező hírlevelére, egy kattintással le is töltheted az ingyenes Évrendezőt. Így látni fogod, mi az ami nem működött, miért nem működött és idén készülsz-e elkövetni ugyanaz(oka)t a hibá(ka)t. Ha van ilyen, akkor már az elején látod és sokkal könnyebb lesz máshogy megpróbálni.

életfűszerező évrendező

Te szoktál újévi fogadalmakat tenni? Ha igen, be tudod tartani őket?

Remélem, segítettem, hogy kitarts az elhatározásaid mellett és végül elérd a célod!

Sikeres és boldog 2023-at kívánok Neked!

Kata

 

Érdekel a pszichológia? Esetleg Te magad is pszichológus, pszichológus hallgató vagy? Szeretnéd minél több emberhez eljuttatni a tudásodat? Legyél az Életfűszerező szakmai tagja! A részletekről bővebben itt tudsz olvasni.

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

close

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

close

Reflektálj a 2022-re és tervezd meg 2023-at az Életfűszerező Évrendezővel!

A fenti gombra kattintással feliratkozol az Életfűszerező hírlevél listájára és elfogadod az adatkezelési szabályzatunkat.

Leave A Comment