testi-lelki egyensúly
toxikus pozitivitás | a “good vibes only” szindróma

Mi a toxikus pozitivitás?

A toxikus pozitivitás egy 21. századi szülemény, ami -bár nem rossz szándékkal indult- nagyon félresiklott. Az eredeti célja valami olyasmi lehetett, hogy vegyük észre a világban a jót, figyeljünk az apró örömökre, de elég gyorsan eljutott odáig, hogy csak és kizárólag a jó dolgokkal kell törődni, a rosszakat megemlíteni sem szabad.

Mivel már a nevében is benne van, hogy toxikus, mondanom sem kell, hogy mennyi negatív következménnyel jár együtt ez a fajta életszemlélet, nemcsak az adott ember, hanem a körülötte élők számára is.

Jelek, hogy Téged is megfertőzött a “good vibes only” mizéria:

  • bűntudatot érzel, ha szomorú, dühös, csalódott vagy
  • elbagatellizálod mások negatív érzéseit
  • gyakran hangoztatsz “bátorító” idézeteket, mint hogy “gondolkozz pozitívan”, “minden rosszban van valami jó” vagy “minden okkal történik”
  • a problémáidat mélyre ásod, abban a hitben élve, hogy a jó élethez vezető út, ha csak a napos oldalon maradsz
  • társaságban álarcot veszel magadra, hogy pozitívnak és ragyogónak tűnj

Milyen következményekkel jár a toxikus pozitivitás?

együttérzés, empátia hiánya

Azzal, hogy a barátaid megosztják veled a legmélyebb fájdalmukat, amire Te odalöksz nekik valamilyen “pozitív” idézetet, nem adtad meg nekik azt az együttérzést, nem fordultál feléjük olyan empátiával, amire szükségük lett volna.

kapcsolatok megromlása

Ha huzamosabb időn keresztül ezt az empátiahiányt tapasztalják Tőled vagy Te ezt kapod mástól, az a kapcsolat lassan megszakad, hiszen nincsenek benne valódi érzések, amik összetartanák, csak bűntudat és szégyen.

bűntudat, szégyen

Minden alkalommal, amikor valamilyen rossz érzés merül fel benned, bűntudat és szégyen lesz úrrá rajtad, amiért azt hiszed, hogy már megint nem vagy képes az élet jó oldalát nézni.

érzések elfojtása

Ez szépen lassan odavezet, hogy újra és újra elnyomod magadban a felmerülő negatív érzéseket, amíg már annyira ösztönösen nem megy a dolog, hogy észre sem veszed és szomatizálni kezdesz. Egy kis fejfájás, hasfájás, szívdobogás-érzés, és fogalmad sincs róla, hogy mi okozza ezeket.

fejlődés elmaradása

Ha mindig elnyomod a negatív érzéseidet, amikor valami rossz történik, megfosztod magad attól, hogy fejlődj általuk. A rossz átélése, a kiváltatott érzelmek megélése igenis hozhat magával fejlődést, hiszen megtapasztalhatod azt, hogy mennyire jól tudod kezelni a stresszhelyzeteket, hogyan tudod kezelni a szorongásod vagy hogy mennyire reziliens vagy.

 

Engedd meg magadnak, hogy átérezd a rosszat!

A negatív érzelmek megtapasztalása nem kellemes, ezt senki sem állítja. Ijesztő beleengedni magunkat, de ha nem tesszük meg, attól még ugyanúgy bennünk maradnak, csak mélyről jövő, differenciálatlan szorongást okoznak. Attól, hogy megéled a rosszat, teljesen rendben vagy, sőt így vagy csak igazán emberi. Csak miután megélted a negatív érzéseidet, tudod megadni magadnak azt a gondoskodást, amire valójában szükséged van; mindaddig csak pótcselekvésbe menekülsz.

Tippek:

  • vezess naplót, amiben leírod az érzelmeidet
  • amikor felmerül benned valamilyen negatív érzés, figyeld meg magad, éld meg, ne tereld el a figyelmedet telefonozással, mások társaságának a keresésével vagy valamilyen káros szokással, mint például a dohányzás

Hogyan fordulj mások felé, hogy érezzék a támogatásod?

  • figyelj, hallgass
  • fejezd ki együttérzésedet
  • ne adj tanácsot

 

Ha tetszett, böngéssz a korábbi cikkek között is és hallgasd a podcast adásokat is.

Iratkozz fel az Életfűszerező Hírlevél listájára és értesülj elsőként az újdonságokról.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

close
így töltöm magam kihívás

Csatlakozz az 'Így töltöm magam kihíváshoz és tanuld meg eredményesebben kezelni a stresszt.

A feliratkozással kijelented, hogy elolvastad és megértetted az adatvédelmi szabályzatot.

Leave A Comment